19.06.2020

Største motstands vei

Hvis sta og utålmodig er karakteristikker du kjenner deg igjen i, så skal du ikke sykle for mye i motvind. Du har ikke en sjans. Det går heller ikke å snakke den andre parten til fornuft. Det går ikke engang å se den. Nemlig.
Dagen i dag har betydd nye 105 km sykling, med nær 80 av dem i kraftig motvind. Da skal man være ganske flink til godsnakke med seg selv, om ikke annet. Det var tidvis så ille at jeg måtte holde avstand til veikanten, for når vindkulene tok tak, blåste de nesten den tunge sykkelen i grøfta, med mannen oppå. En aldri så liten kamp der altså.

Kontrastene kan være store. Fra å sykle i kort-ermet i går, var det bare i finne fram superundertøyet, flercegenseren og vinterhanskene i dag. Fra pluss 20 i går til pluss 6 i dag. Jeg hørte dessuten nordavinden synge med en gang jeg sto opp, og da jeg forlot leirskole-oppsatte Stabbursdalen rundt klokka halv ti, var det bare å begynne å slåss. Det var rett imot, ikke 6-7 sekundmeter som meldt, men 12-13. Det ble stunder der jeg tenkte at jeg like godt kunne  gått, men så lærer man seg heldigvis ta det med ro og ikke bruke mer energi enn absolutt nødvendig. Heldigvis var det ingenting som måtte rekkes i dag.

Etter 48 mildt sagt friske kilometer ankom jeg Olderfjord Turistsenter, dagens overnattingssted, og der fikk jeg slengt av veskene og fylt på med et par brødskiver, før den egentlige ekskursjonen kunne ta til: Måsøy kommune, og Nasjonal Turistveg Havøysund.

Havøysund er kommunesenteret i Måsøy kommune, og det eneste tettstedet, og selv om jeg ikke sykla helt opp dit, fikk jeg en god smak av vegen; øde klippelandskap på den ene siden og Nordishavet rett ut på den andre siden.
Møsøy kommune var dagens eneste mål, og eneste nye kommune.
Gleden? Å snu sykkelen og suse de 28 kilometerne tilbake til Olderfjord. Gjett om det var gøy. Over 2 timer fram, men bare 50 minutter tilbake. På en nesten helt flat strekning. Det sier det meste.

I morgen venter nye 10 mil nordover, destinasjon Honningsvåg.
Varmen meteorologene for 2 dager siden meldte i Finnmark i helga, har de imidlertid avlyst igjen. Det er meldt pluss 9 og klar himmel.
Det koses seg med 30 grader i Østlandsområdet, ser jeg.
Helt fint.
Ved kommuneskiltet til Måsøy i dag var det 4 grader og iskald nordavind. Kontrastene lenge leve. The Cat nærmer seg uansett Nordkapp-platået på sykkel. Helt fint det også.


Happy camper litt nord for Lakselv. 


Føling med fjæra en morgen ved Porsangerfjorden. 


Ikke lenger open for business. 


På jakt etter nytt tak over hodet? Denne nydeligheten var til salgs. Tipper prisen var en slikk og ingenting. 


Veldig vakkert langs vegen til Havøysund. Men ikke akkurat
Oslo-varme. 


Kilometervis med dette på høyre side. 


Arrival Måsøy. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar